UNA MES A LA GORRA FRIGI: VIA GEDE VARIANT VIA BLAVA

Observeu que les assegurances no coincideixen
 amb les que nosaltres posem.
Havia llegit que era una via blava poc equipada i que es passava una mica de por doncs les assegurances allunyaven. Error. És una via de baixa dificultat i prou assegurada per no passar por. Potser no té tant ferro com la Joan Marc (que em reservo per portar gent que no ha escalat mai) o l'Anna Guinovart (on ja vaig portar uns companys). La via resulta interessant per afegir al cistell encara que no aporta res de nou. Penseu que acabo de llegir que al pobre gorro hi arriben més de 60 vies...
La via estrictament parlant comença una tirada més avall de l'ermita però tothom comença al costat de la balma i ens saltem la tirada primera que no crec que passi de III.
Un cop arribats a la balma/ermita de Gorros anem uns metres a l'esquerra i trobem la reunió de la via GEDE. Localització molt fàcil
1a tirada (III - 30 metres - 3 parabolts i un arbust): Fonamentalment la via tira amunt. al costat, venint del regeix de la balma hi ha una llavi que puja amunt. Nosaltres anem en paral·lel a aquesta protuberància que deixem a l'esquerra.
Vam llaçar un arbust perquè anàvem amb la idea que estava poc equipada però crec que ara ja no ho faria. Al costat de la reunió veig una altra més a l'esquerra. Sembla un projecte inacabat d'en Brasil.
2a tirada (III- IV  - 35 metres - 5 parabolts): Seguim la mateixa tendència que abans deixant a l'esquerra el llavi. He vist que la via original GEDE pujava per una primera elevació però ara la via blava continua per l'esquerra.
A la part de dalt el company va posar un friend però més pel plaer de posar-lo que no pas per una altra cosa.
3a tirada (III+ - IV - III - 40 metres - 4 parabolts): Tirem decididament a la dreta per superar el llavi del qual fa estona que us venim parlant. El pas sembla exigent però hi ha molt bones preses de peu i de mà, així que només cal una mica de decisió i ja estem a l'altre costat.
Ara estem damunt d'una gran placa tombada. Anem pujant amunt amb una certa tendència que ens indica una xapa vella, rovellada i que es mou que constitueix la propera assegurança que és una mica precària precisament ara que hi ha l´únic pas que ens fa pensar una mica i que arriba a IV. Com és una andròmina  tan vella ens pensem que estem fora de la via però si anem seguint la direcció que portàvem, trobem aviat un parabolt.
Sembla ser que la sortida original de la GEDE atacaria el sostre que tenim davant però no patiu...
4a tirada (III - 25 metres - 3 parabolts i una alzina): La via va a la dreta, en diagonal per passar per una canal molt marcada on hi ha una alzina. Ens anem trobant amb la resta de vies fàcils que pugen per aquest sector (Anna Guinovart, Laura Albarral, Joan Marc, ...). Arribem a la característica alzina i ens queda un petit muret per acabar la via).
A uns 10 metres a la dreta de la nostra reunió trobem la instal·lació de rápel d'uns 20 metres que ens duu a un petit coll on hi ha el segon ràpel de 55 metres que ens deixa a l'altre vessant per on s'enfila la via Original.
Baixem seguint el mateix recorregut que a l'anada.

Hi ha tres opcions per pujar a Gorros. Agafant el funicular de Sant Joan on ens queda a uns 10 minuts de la base de la paret. Pujant pel Pas del Francés i agafar el trencall cap a l'ermita de Sant Anna on cal posar-hi 45 min. fins al funicular, o pujar pel camí de l'ermita de Sant Miquel on també cal comptar uns 45 min. Una mica acaba sent una qüestió de gustos.
Un cop situats al peu del Gorro Frigi agafem la canal que hi ha entre el Gorro Frigi i la Magdalena Superior. És una canal dreta i costeruda on hi ha una corda per superar un tram força llis i pendent. Atenció aquesta corda la vam trobar trencada (maig 2018). El Parc estava arreglant el camí que puja a Sant Jeroni, posant pedretes per fer bonic mentre aquí dalt la corda trencada pot ser vital doncs quan vaig baixar de la via Badalona havia plogut i us asseguro que va ser el pas més perillós doncs la roca patinava que donava gust.

Pugem al coll entre el Gorro Frigi i la Magdalena Superior en una hora. Encara ens queda 10 minuts per baixar fins al balma on hi ha una petita construcció que alguns anomenen ermita.
Dificultat: IV
Temps d'aproximació: 1 h 10 min.
Material: 6 cintes exprés, cordinos per llaçar algun arbre i reunions.

Roca: Conglomerada, Molt bona.
Orientació: Sud
Via oberta per: Víctor López, R. Carbó i E. Civís, l'any 1961 van obrir la via GEDE però aquí hem fet la variant Blava que l'evita en les trams més compromesos i equpada per Antonio Garcia Picazo - Juan Nubiola l'any 1994.

1. Hola companys, fa poc vam repetir aquesta via i a la primera tirada han retirat tots els bolts, amb el que queda una tirada amb una Sabina, i un burí cap a l'esquerra que te l'aspecte de ser "original". Tot i ser fàcil, et fa escalar atent. La segona tirada sí que manté els cinc bolts i passat el darrer hi ha una fissura a la dreta on si pot posar un Àlien que protegeix el flanqueig del segon abans d'entrar a reunió. A la tercera es veien uns burins recta amunt i un bolt a la dreta, molt estètic anar cap al bolt, aleshores una altra expansió força a l'esquerra just sobre els burins...suposo que abans del bolt de la dreta es sortia per aquí. Aleshores amunt sense cap expansió, però es pot llaçar un merlet molt bo abans dels darrers bolts i la reunió; a la darrera tirada es troben bolts grocs d'una altra via, fins i tot un al costat de l'alzina (?)
    Una via ben maca tot i la seva baixa graduació.