VIA GUTIERREZ, EL PUTO AMO, A ABELLA DE LA CONCA

Tornem a escalar a Abella de la Conca amb el PInto. La via d'avui és Gutièrrez, el Puto Amo. És una via dedicada de Los Galls al company Joan Gutiérrez que és segurament qui més parabolts ha posat per les terres de Lleida. Ha obert algunes de les millors vies que són seguides apassionadament pel seu club de fans. Així no és d'estranyar que los Galls (Grup d'Ascaladors de Lleida) li dediquessin una de les vies del sector.
Són vies ideals d'hivern - quan a Lleida tenim la boira - i aquí tenim el sol assegurat. Millor no venir a l'estiu si voleu sortir en vida.
A la zona va haver un noi que es dedicava a estudiar els voltors i va demanar que durant els mesos de gener a maig no escaléssim per la zona per no molestar les cries de voltor. No hi ha una regulació de "dalt" però penso que si podem, complim aquest acord tàcit.
1a tirada (V - IV+ - V - 35 metres - tres parabolts i un pont de roca ):
Els primers metres ja es veuen prou finets per una placa dreta amb petites fissures, ens encarem cap al pont de roca que com ens agafa freds, té pinta d'alguna cosa més que V.  Passem per la vora d'una savina que podem llaçar. Ara anem a buscar un diedre que ens queda a la dreta. El diedre és prou entretingut ,doncs hem d'anar buscant les preses amb compte. Hem d'anar posant trastets però en els passos més compromesos trobem els parabolts estratègicament posats.
2n tirada (III . 6a o V - IV - 40 metres - tres parabolts i dos ponts de roca): Sortim caminant per la dreta per una mena de caminet penjat per encarar-nos cap un diedre superb. Els parabolts en el diedre estan posats a l'esquerra i es pot pujar per la placa, per als manolos (6a) però el més normal és pujar pel mig del diedre amb uns còmodes passos de V que res tenen que veure amb el V de començament de la via... Continuem pràcticament caminant.
3a tirada (II+ -IV-  35 metres - un pont de roca): Sortim caminant entre matolls. Anem recte amunt per anar a buscar la continuació de la via que va per la vora d'un boix suspès. Hi ha un ressalt on trobem un pont de roca que ens exigeix vorejar el boix. La reunió es munta sobre un parabolt i un modest pont de roca. Si voleu podeu reforçar la instal·lació amb friends.
4a tirada (IV+ - V - V - IV - 50 metres - dos parabolts i dos ponts de roca): Anem a fer la tirada clau de la via. Sortim per la dreta i anem a buscar un diedre (IV+), el diedre pica una mica res però finalment arribem a una placa orgasmàtica que està travessada per una fissura que podem anar protegint. Hem d'anar mega concentrats buscant els ressalts on poder agafar-nos. Tot un plaer. En sortir de la placa encara ens queda un petit ressalt fins al cim de la roca Viella amb un bon reguts de boca.
Baixem per la cresta, a la dreta, per anar cap al nord. Trobem una corda per superar un passet. Anem seguint un corriol que contorneja la roca per anar a buscar un coll molt evident que hi a ponent. Baixem per tarteres. Finalment apareixem a uns camps d'ametllers que ens dura a la pista (35 min.).
Esquema que vaig fer pels Aberronchados

A Isona prenem la carretera a Boixols.
En el km. 3,1 agafem el trencall a Abella de la Conca.
A 4,5 km. de la cruïlla agafem una carretera estreta a mà esquerra que passa pel peu d'unes impressionants parets.
1,2 km. L'asfalt s'acaba i anem 100 metres pel camí de terra.

Arribem a un petit aparcament a l'esquerra. Una pista surt a la dreta. Només hi cap un parell de cotxes. Cal tenir en compte en no tancar l'accés a cap camp doncs el pagès té mala hòstia (i amb raó).
Agafem la pista de terra i ens encarem cap al pas que hi ha entre les dues roques més prominents (pas de Finestres). Anem travessant camps d'ametllers per l'extrem més occidental. L'altra vegada que vaig venir vam pujar al recte. Crec que és millor anar més a l'esquerra i pujar per bon sender.
14 min. Unes fites ens indiquem que hem de deixar el camí de baixada i anar a la dreta.
20 min. Peu de via. Abans havia una placa, molt treballada, amb el nom de la via però algú - que sa mare es guanyava els diners amb el suor de baix - sembla que la va traure. He fet una fita. Cal buscar una pont de roca uns 5 metres més amunt. Podeu veure la placa del Gall Pinto que està uns 10 metres a la dreta per veure com estava de treballada la placa del Puto Amo.
Valoració.Via ultrarecomanable
Dificultat: V, encara que et pots complicar fent-la en 6a
Desnivell: 160 metres
Temps d'aproximació: 20 minuts
Temps de descens: 35 minuts.
Grau d'exposició: Mig. Semiequipada. Parabolts restringits als passos compromesos. La resta a protegir.
Material: 10 cintes, friends, tascons, algun cordino llarg i reunions.
Roca:Calcaria, de qualitat.
Orientació: Sud

Via oberta per: Joan Linares, en Pinto i Lluís Miró, el 12 de gener de 2013.

Altres vies properes per complementar el dia:
Los Aberronchaos (que comença 5 metres a l'esquerra)
Viva la Pepa (damunt del poble)
Els forats dels Lladres (caminada curiosa)