NAVEGAR PER LA CARA NORD AL MIDI D'OSSAU

El Midi d'Ossau és una muntanya que impressiona des de tots els cantons. De fet es tracta d'una xemeneia d'un antic volcà amb una roca excepcional bella. Des de feia temps tenia ganes de pujar-hi per la cara nord. És una via senzilla. Diria que ni es tracta d'una via d'escalada sinó una ascensió d'aventura amb passos on cal grimpar. Nosaltres no vam fer anar la corda ni els peus de gat encara que els duem. Cal navegar i buscar els passos encara que hi ha llocs on hi ha una munió de fites però també hi ha racons on no trobes res. És en aquests darrers on et faria falta les indicacions. Nosaltres protàvem un GPS amb el track i en alguns moments ens va anar molt bé mirar-ho.
L'ambient és màxim i ideal per una amenaça d'onada de calor.
Descripció de l'itinerari:
 Des de l'aparcament (1709 m.) prenem una pista a mà esquerra prohibida al transit per on anem a buscar el riu que travessem i pugem per dreceres. Passem per la vora d'una cabana de pastor i el camí es redreça de valent.
1 h Coll de Pombie (2120 m). que ens permet fruir del Midi i el refugi de Pombie al peu. Ara ens toca baixar. Sempre per bon camí.
1 h 15 min. Arribem al refugi de Pombie (2031 m.) a la vora d'un estanyol. Prenem el sender cap al coll a la dreta del Midi. Travessem una pesada tartera.
1 h 57 min. Assolim el coll de Suzon (2127 m). situat entre el Midi i el Saoubiste (on baixa força gent). Ara hem d'agafar la carena herbosa cap al nostre pic.

2 h. 02 min Abandonem el camí principal i agafem un corriol entre herba. Més enllà el perdem però no ens importa perquè des de fa estona ja veiem el col de Moundelhs. Anem a buscar un sender que hi mena.
2 h 24 min. Arribem al col de Moundelhs (2217 m.). Baixem pel vessant oposat. Per la dreta sembla que s'incorpori un sender que puja de baix. Travessem una tartera. Nosaltres erròniament vam voler pujar pensant que ja estàvem a la paret. Només cal travessar-la i pujar per una canal plena de fites.
3 h 24 min. Bretxa dels Austriacs (2235 m.). Uns metre abans d'arribar-hi - de fet no caldria arribar-hi - hi ha uns pals que indiquen l'inici de l'escalada.
Coordenades UTM: 30T  x=709552  y=4747118
Nosaltres ens vam posar l'arnès i vam tirar amunt. Es tracta d'un llom (III) on com anem amb botes cal anar amb cura. En el pas més complicat trobem un espit amb un cordino nou. Més amunt trobem un clau a la paret que ens indica que hem d'anar a l'esquerra. Superats uns 30 metres la dificultat disminueix i hem d'anar caminant o a quatre grapes.
3 h 43 min. Arribem a una canal on sembla de lluny que ens haurem d'encordar però d'aprop és molt més fàcil del que semblava (II+).
Coordenades UTM: 30T  x=709466  y=4746978
Ja fa estona que veiem el Gran Gendarme que és una referència bàsica doncs ens hem de dirigir a la seva base i pujar al coll de l'esquerra.
Un cop a la seva base hem de grimpar (III-) per una canal on hi ha moltes preses. Segurament és el tram on estarem més estona fent anar les mans però sense dificultat real.
4 h 13 min. Arribem al coll del Gran Gendarme (2451 m.).
Coordenades UTM: 30T  x=709382  y=4746872
Aquí hi ha un punt conflictiu, i on tots passem com podem. No hem de baixar gaire i hem d'anar flanquejant la canal. Hi ha una vira que ens duu fins un punt més vertical, en arribar a aquest punt hem de continuar flanquejant (expo) i després anar pujant per l'esquerra (III) cercant el millor pas. Aquí no hi ha fites. Anem pujant per la vora d'un mur que queda a la nostra esquerra. Ara retrobem les fites.
4 h 45 min. Hi ha un parell de fites que indiquen el punt es separen les vies que pugen  a la cara nord (la nostra) i la que va a buscar la vira d'Embarradere que va la Fouche i el coll que hi ha entre el Petit Midi i el Gran Midi que surt a la nostra dreta. Nosaltres anem a l'esquerra i amunt.
Veiem l'espatlla del Midi d'Ossau. Ens dirigim a un coll que veiem a l'esquerra passant per sota d'un gran circ on s'imposa la roca. Hi ha trams amb rastre de sender.
Arribem a un coll. Baixem uns metres i ens endinsem en una clotada que travessem amb tendència amunt doncs sortirem per l'esquerra.
5 h 18 min. Sortim de la paret (2716 m.). Un sender força marcat ens indica el camí cap al cim.
5 h 34 min. Enllacem amb el camí principal.
5 h 47 min. Assolim el cim de la Punta d'Espanya del Midi d'Ossau (2885 m.). Una mica abans jo he anat a fer la Punta de França que està a tocar (2817 m.).
El Roger Blasco és fa una torta al peu en el darrer tirapits i el pobre baixarà coix fins al cotxe. Em va demostrar que és un tipus molt fort. Gràcies per acompanyar-me en aquesta aventura...
Per obtenir el track de la sortida: