AMOR PER LES SAVINES: VIA TARREGA

Ressenya El col·leccionista de vies

La via Tàrrega a la Roca dels Arcs de Vilanova de Meià té el regust de via clàssica desequipada. Quan acabes la via sents un gran estima per les savines doncs les reunions estan muntades en savines i pràcticament tots les assegurances fixes es fan amb una baga a les savines. Com les arribes a estimar!!!
Ressenya Escalatroncs
És una via autèntica, dreta (especialment el primer llarg), amb una roca excel·lent amb molta presa però tan dreta que quan estava a la primera reunió pensava que no havíem perdut ni un metre de l'inici de la via. Una via superba.
Descripció de la via: (A Escalatroncs hi ha una bona descripció que m'he permès copiar en molts trams i marcar de blau perquè no m'acusin de copioneta)
Abans de començar la via hem de pujar una rampa amb alzines on ens caldrà agafant-nos als troncs com a micos. (III - 20 metres)
1ra tirada (IV+ - 40 metres - net): Atenció a l'esquerra hi ha un parabolt que correspon a una altra via.
Primera reunió
Escalem més o menys recte fins abastar una primera petita savina.  Hi ha molt canto però la paret és molt dreta. hi ha alguna panxa que en pujar-la no arribem a veure'ns els peus (IV+). Després d’encintar-la tirem recte amunt fins arribar a un petit diedre exigent (IV+) que un cop superat ens deixa a una altra savina (amb bagues). Des de la savina flanquegem a la dreta (II) fins arribar a una altra savina on muntem la primera reunió. La tirada no passa de IV+ però es mantinguda. En alguna descripció he vist que la marquen de V.
Inici de la via
2na tirada (IV - IV+ - V - 40 metres - un clau): Des de la reunió anem a buscar l’esperó de la dreta (III) (No anar per la placa de l’esquerra on es veu un altre clau!!). L’escalem amb passos de IV/IV+ fins trobar un clau. Seguim amunt cercant la lògica i llaçant algunes savines que ens surten al pas. Una savina més gran ens amaga darrera el pas més tècnic de la via. Darrera seu hi ha una placa (V) - en alguna ressenya posava que havia dos claus però ja no hi són - un cop superats ens deixen a un relleix on hi ha una gran savina que ens servirà per muntar la segona reunió. 40 metres.
Segona tirada
3ra tirada (IV+ - IV - 40 metres - un clau): Escalem un parell de metres per una vertical placa amb bones franges horitzontals fins atènyer una fissura que podrem equipar fàcilment amb algun friend gran. Col·locar-nos sobre la llastra és el més complicat de la tirada, però les bones preses faciliten molt l’operació (IV+ de força ja que és un xic extraplomat). Ara la paret perd verticalitat. Un cop a sobre seguim en diagonal cap a la dreta, superant un parell de plaques tombades fins arribar a una savina en la qual muntarem la tercera reunió.
4ta tirada (III - IV - 55 metres - net): Des de la reunió veiem en diagonal a la dreta una alzina característica a la part alta de la paret. Hem d’anar cap allà traçant una gran diagonal per terreny fàcil (III). Just sota de l’alzina tindrem un pas una mica més dret, però gens complicat (IV). Un cop a l’alzina podem muntar la reunió o seguir una mica més fins sortir de la paret. Nosaltres vam fer la reunió a la primera savina ja que la corda feia molta fricció i després vam haver de pujar els darrers 5 metres a l'alzina de sortida.
Anem a la dreta de la carena. Hi ha alguna corda per baixar per una canal. Caldrà posar-hi 25 min. fins la carretera.
Prenem la carretera L-913 que va de Vilanova de Meià a Cellers per Hostal Roig. Passat el km. 6 mirem d'aparcar, com podem doncs no hi ha un aparcament clar en el congost del Pas Nou.
Travessem el barranc i pugem per l'altre costat. Aviat passem prop de la paret per un corriol poc definit. Hi ha unes alzines que semblen que es volen enfilar amunt per la paret. Aquí comença la via Tàrrega.

Dificultat: V

Desnivell:  180 metres.
Temps d'aproximació: 15 minuts
Temps de descens: 25 minuts
Grau d'exposició: Via desequipada, encara que es pot protegir prou bé.

Orientació. Sud.
Roca calcària, molt bona. La roca dels Arcs té un to diferent on cal canviar el xip.
Material: 8 cintes, reunions, bagues savineres, tascons, friends fins al 3.
Va ser la primera via oberta a la paret per allà l'any 1974 per G. Balcells i R. Reynal. El nom de la via és perquè eren, al menys el primer, de Tàrrega.