VIA CATALANA PER CELEBRAR LA FESTA DE LA HISPANITAT

Avui, 12 d'octubre el Lluís i jo hem decidit que la millor forma de manifestar la nostra oposició a la Hispanitat intransigent (i que consti que amb la resta d'espanyols no hi tenim res en contra) el millor que podíem fer era anar a fer la Via Catalana. Una via nova que es va inaugurar amb motiu de la cadena catalana del 11 de setembre. Deixem-nos de política barata i anem a explicar-vos l'escalada...
El sector de la Gronsa als Estrets dels Ports sembla que està de moda i cada dos per tres s'estan obrint noves línies. La zona és encisadora, la roca prou bona així que a fer-hi més vies. Nosaltres ja hem fet: la Cresta de la GronsaTintin a les Moles, Caspa i càries, Salsitxes Tibetanes i ara la Via Catalana ... i encara ens en queda un bon grapat per fer.
La via d'en Llorenç Vallés està prou ben explicada al seu blog  i m'he permet "copiar" algun text. Ell ens proposa pujar per les dues primeres tirades de Retorno de la inquisición, però són dos tirades de transició (III) i ens va semblar més interessant pujar per la canal central que és més ràpid.
Ens situem en el bosc central on trobem l'inici de la via (reunió 0).
Deixem els parabolts del Retorno de la Inquisición que queden a la nostra dreta i pugem recte amunt.
1ra tirada (III+,  45 metres, 4 parabolts): Si heu fet les de la Inquisició serà la 3ra tirada. La Inquisició va en diagonal. La segona reunió està situada en un reguerot blanc destacat. Els parabolts estan a la vista un de l'altre i ens ajuden a orientar-nos.
Alerta el 4 parabolt està tocat segurament per una pedra i van posar un altre a la vora (i jo vaig creure que era la reunió) que està més a la dreta (al reguerot blanc).
2na tirada (III, 35 metres, 2 parabolts i una sabina): Pugem per la canal (reguerot blanc) on hi ha una sabina amb un cordino i pugem per una llastra (III+).
3na tirada (III, 30 metres, 3 parabolts): Anem a l'esquerra damunt nostre deixem un desplom. Arribem a un bosquet que travessem en diagonal fina al peu de la paret on trobem la reunió. Fins ara hem anat pràcticament tota l'estona a 4 grapes.
4a tirada (V, 35 metres, 9 parabolts): És, amb molt, el llarg clau de la via i que us farà escalar de valent. En algun lloc he trobat que la classifiquen de V/A0, la veritat és que amb acerant (A0) no la fareu i hareu de tenir el grau de V ben assolit per fer-la.
Una parella a la reunióde la 5a
tirada des del camí de tornada
La paret s'adreça en les tres primeres assegurances on cal fer adehència i no anireu de xapa a xapa.agafant-vos a les cintes.. així que a escalar!! (V). El sol ens tocava a la cara i la paret a l'ombra i no havia manera de veure les preses. Anem en una paret on al matí toca l'ombra i a migdia ja toca el sol, així que segur que això us passarà en algun lloc o altre.A partir del quart parabolt anem a la dreta per una feixeta (IV+) i verticalment aneu a buscar la 5na xapa. Ara comença un fanqueig a la dreta (V) on cal anar amb molt de compte. Al final posa un A0 però la veritat és que cal grimpar amb cura (V) per arribar a la reunió. Pas amb sensació de pati, encara que ben assegurat.
 5na tirada (IV+, 25 metres, 4 parabolts): Aneu a buscar una canal que hi ha a la dreta. Els "seguros" allunyen una mica. De fet quan xapeu el primer parabolt ja heu fet el IV+ (bon canto) i només us queda anar pujant (IV) per una placa fins superar una darrera panxa abans d'entrar a la reunió. Per arribar-hi heu de fer un acte de fe amb les roques que hi ha aquí dalt... menys mal de l'assegurança propera.
6na tirada (IV+ - A0 - III+, 30 metres, 6 parabolts): Sortim per una canal (IV+) amb còdols que no són de fiar gaire. Sortim a un replà que seguim a la dreta fins trobar un parell de passos amb A0 (una bona tibada i prou). Pugem recte amunt i escalem després per una placa a la dreta (III+). Llarg una mica tortuós i cal posar cintes llargues.

7na tirada (II, 25 metres, 2 parabolts). Anem a la dreta fins sortir a la carena. En Llorenç ens dona l'opció de pujar fins una alzina si fa calor i assegurar a l'ombra encara que cal tenir compte amb els còdols poc estables.
Acabem de pujar al cim i rapelem d'una sabina (mallon i cordinos) cap al vessant contrari uns 15 metres.
Aquí hi ha dos opcions. Baixar per la dreta (sud) seguint uns grans pins, travessant una canal delicada, i pujant una mica, on seguirem una feixa, sempre per sota de la cresta, fins que ens deixa sobre l'espero ample al final, anirem seguint esperonets cap a l'esquerra (aparcament visible) per un caminet difós i baixarem al camí d'anada als Estrets (45 min.) Ens va sembla un terreny d'aventura.
Nosaltres vam baixar per l'esquerra - primer un bon tros avall per travessar una canal. En lloc de pujar a la Gronsa Sud i muntar un rapel de 32 metres vam preferir continuar faldejant - sense problemes - fins sortir al collet a l'esquerra de la Gronsa Sud i baixar per una canal molt empinada fins als Estrets on agafem el camí cap a l'aparcament (1 h).
Sortim del poble d'Horta de Sant Joan. Creuem la carretera general i anem uns metres a la dreta cap a Arnes. Trobem una carretera estreta cap als Ports, més concretament cap a l'àrea de la Franqueta.
Trobem el monument als bombers morts en l'incendi dels Ports i després trobem la font de la Pineda.
Als 7,1 km de la carretera estreta hi ha un trencall que ens duu a un aparcament a la dreta.

De l'extrem oposat de l'aparcament prenem un corriol que ens duu als Estrets (10 min.)..Quan arribem a les parets veiem la Gronsa Sud i abans hi ha una punta amb una destacada alzina al cim. Serà el nostre objectiu.
La parella a la reunió de la
5n tirada.
Arribem a una marcada canal i deixem el camí i ens enfilem amunt entre el codolar. Al centre veiem una bloc piramidal després de la paret. Passarem per la seva base i acabarem de pujar fins un bosquet penjat (el més gran dels que hi ha per la zona) on trobarem la primera reunió (20 min.).
Dificultat: V
Temps de descens: 1 h Rapel de 15 metres.
Material: 9 cintes exprés, alguna baga llarga, reunions.

Roca: Conglomerada i prou bona.
Orientació: Oest. No recomanable a l'hivern ja que no toca el sol fins a la tarda. A l'estiu escalareu bona estona a l'ombra.
Via oberta per: Llorenç Vallés en solitari i en record de la cadena humana de 11 de setembre de 2013.

1. Ep!!! un bon dia per repetir la via!!! je je je!

M'alegro que us agradés! el 4 llarg es va obrir com vaig poder! i hi ha xapes on estava més còmode de peus per posar el parabolt!! ....i així va quedar! divertit!je je je!

M'agrada la última foto! es el primer cop que hi veig algú penjat! je je je!

1. Sabia que acabaries mirant el blog, Llorenç, però no pensava que fos tan immediat. Primer de tot felicitar-te per la via (i les vies)... ja sé que ara estàs "atrafegat" amb la criança (i els que ja ho vam passar fa anys dir-te que és dur però és un dels millors moments de la vida - tòpic - però veritat) però esperem noves apertures.
      El dissabte érem 3 cordades fent la via.
      El 4 llarg és exigent - per a mi - i per això vaig posar que no era A0 sinó un V del bo. De fet em sembla que la noia de la foto va tenir algun problema per passar-lo...
      Fins aviat

2. je je je! es el que te el google reader! t'avisa al moment si hi ha alguna publicació nova sobre el que li marques!
    Cert...ara estic molt liat...i d'escalada molt poca!
    M'alegra saber que hi havia tantes cordades! ja deu estar més neta! je je je!
    A veure si aviat enllestim un altre projecte i deixem enllestides les vies als estrets!

3. Ja saps... esperant el nou projecte (segurament és la línea que marques a l'esquerra de la via Catalana. No??).