ROCA SOBIRANA: VISITES INESPERADES

L'altre dia vam anar a fer la via de la Broca i ens va deixar prou bon gust de boca (abans ens havíem perdut per l'aresta Oest) vam creure que ara teníem que pujar nivell i vam anar a la via Visites Inesperades que tampoc ens va defraudar. Via curta que es pot combinar perfectament amb la via de la Broca. Vies obertes en solitari per Lluís Parcerisa el gener de 2010.
1ra tirada (IV - V - V+ - III - 40 metres - 6 parabolts): Sortim de l'ombra d'un pi per una placa amunt. De sobte el mur és posa més dret (V) que acaba amb un pas de V+. Pas clau de la via. Després entrem en una mena d'espero menys tombat on fem la reunió. El llarg és prou interessant.
2na tirada (IV - V - IV - 45 metres - 6 parabolts i una sabina): Anem pujant per l'espero tombat però la roca es delicada i cal anar amb compte. Per la dreta és més fàcil però els còdols estan més trencats i aconsellem anar per l'esquerra seguint el 4 parabolts fins al cap de l'esperó que s'empega a la paret. Aquí hi ha dues opcions: pujar un muret, amb roca delicada V- , o bé, voltar fins unes savines i flanquejar a la dreta a sortir damunt del mur (IV+) on hi ha el 5è parabolts. Tan en una com en l'altra opció si es posa una baga en l'arbust cal que sigui ben llarga per evitar el fregament.
La reunió de dalt és en la mateixa carena amb una assegurança a cada costat.
No ens queda clar. Quan vam ferl'aresta oest vam desfer la cresta i vam haver un ràpel de 5 metres. Vam trobar algú que parlava que baixava caminant pel darrera. Quan vam fer la segona repetició ens hi vam posar i la veritat és que era molt desagradable i selvàtic. També hem vist algú que fa un ràpel de 30 metres pel vessant sud des d'una savina.
Per nosaltres la millor opció es descendre per l'aresta i muntar el petit rapel.
A Sant Llorenç de Morunys prenem la carretera a Solsona pel Coll de Jou. A la sortida de la vila trobem un indicador cap al santuari del Lord cap on ens dirigim. Passem un túnel i a la sortida  aparquem (1,5 km. des de la cruïlla). Hi ha una zona d'escalada esportiva a la vora.
Accés: A l'esquerra hi ha una pista que seguim.
10 min. Collada d'accés al barranc de la Cresta de Malagana. Damunt nostre ja veiem la roca Sobirana cap a la que ens dirigim per anar a buscar la cresta més propera.

Baixem uns 4 minutsi ja estem a l'inici de la via envoltats de pins. Comprovar estar en la via correcta.
Dificultat: MD  (pas de V+)

Temps de descens: 15 minuts sense comptar el ràpel de 5 metres i per l'aresta.

Via equipada.
Material: 7 cintes, baga llarga i reunions.
Roca: Conglomerat. Cal pujar amb compte ja que en el segon llarg la roca ens obligar anar amb comte.

Via oberta per: Lluís Parcerisa, en solitari, el 20 de gener de 2010.

1. Avui em fet la Via e la Broca i la baixada l'em fet desgrimpant un tram pla de la cresta fins a trovar un petit collet i desgrimpan una mica em anat a parar a una alzina bífida equipada amb tres bagues i un maillon. Des de aquest punt amb un rapel de 30 m s'arriba al peu i d'aquí caminant al coll. TONI

1. La veritat és que el descens per l'aresta amb rapel de 5 metres em sembla prou bo... encara que buscaré l'alzina...