GRA DE GRANIT: ROCA VIVA

El granit té una textura de roca totalment diferent al conglomerat i al calcari. Per això quan, després d'un any, tornem a agafar-nos-hi  fruïm del seu to , del seu gra, de la seva agressivitat, de l'adherència ... Segurament és la roca més salvatge.
Roca Viva al pic de la  Solana del Llauset. És una via per iniciar-se en aquest toc. L'ambient meravellós. La veritat és que a dos metres de la via sempre és pot anar pràcticament caminant. Sols els parabolts ens obliguen a anar a buscar el grau. Hi ha altres vies properes, veure croquis.

1ra tirada (IV - 55 metres - 4 parabolts): Baixem a l'extrem inferior de la paret per on puja un contrafort (teníem prop una congesta de neu) i pugem per una placa coberta de liquen sec. De fet, practicament no toquem la roca sinó liquen però serveix per anar adaptant-nos.
2na tirada (III - 50 metres - 1 parabolt): Es tracta d'un llarg de transició. Comencem amb una placa tombada - a 4 grapes - (III) i després podem anar caminant per la dreta per l'herba però millor per uns blocs caiguts. El Luichi marca un pas de IV+ perquè puja per una canaleta d'un bolc, que tampoc cal. Després de la placa tombada inicial hem passat pel camí d'anada on podem deixar perfectament les motxilles.

3ra tirada (IV - IV+ - 50 metres - dos parabolts): Pugem per una placa amb adherència (IV). Damunt tenim un sostre, ens dirigim a la dreta per anar a buscar una canal fins que trobem un parabolt a l'esquerra i abandonem la canal per pujar per una rampa (IV+). La reunió està més a l'esquerra. És el llarg més mantingut.
4a tirada: (IV+ - V - IV+ - 50 metres - 4 parabolts):. Anem enllaçant plaques amb adherència. Al mig en trobem una on hi ha la màxima dificultat de la via però perfectament protegida per dos parabolts seguits (V). La reunió està una mica a la dreta. Caminant també pujaríeu per l'herba.
5na tirada (IV- - 50 metres - 4 parabolts): Sortim per un esperó, dalt travessem una canal d'herba i veiem a la dreta un parabolts cap on ens dirigim. Tirem amunt cercant el màxim de roca, mirant d'evitar l'herbassar als peus de gat.
6na tirada (III- - 55 metres - net): Anem a buscar la cresta cimal i anem pujant entre blocs. Hem d'anar posant bagues llargues a les roques per protegir sense dificultat la tirada que ens mena a l'abanscim de la punta SE del pic de la Solana de Llauset.
Baixem per una costeruda canal cap a un collet, a la dreta, Uns 50 metres avall, a l'esquerra, hi ha una instal·lació de ràpel de 25 metres. Continuem baixant seguint les fites i passem pel segon llarg de la via (on nosaltres vam deixar les motxilles) i prenem el camí d'anada.
En una hora estem un altre cop a l'aparcament de la presa de Llauset. També podríem baixar per la cresta cap al coll 'Anglios però amb compte (veure Cresta de la Solana de Llauset) en sentit invers)
De l'aparcament (2232 m.) ens encarem cap a l'altre túnel que travessem. Només sortim trobem un cartell en una bifurcació de pistes que ens indica que per anar a la collada d'Anglios hem d'anar a la dreta (Gr-11 i S10). Tornarem en acabar l'excursió per l'esquerra vorejant el llac.
5 min. Abandonem la pista i prenem un corriol costerut que surt a l'esquerra (cartell) que puja per un rierol. Pugem per unes escales.
Anem traçant ziga-zagues.
11 min. Trobem uns passamans en un flanqueig a l'esquerra.
39 min. Coronem la collada d'Anglios (2247 m.) amb una excepcional visió sobre la vall homònima. Està situat entre la cresta del tuc de la Solana i el pic dels Bous.
(text tret del meu blog excursionista Excursions del Joan Ramon).
Situats en el coll tirem uns metres amunt, seguint unes fites que travessen una tartera, ens encarem cap a un marcat contrafort que davalla del primer cim de la cresta de la Solana. Anem majoritàriament planejant.
1 h Passem per la segona tirada de Roca Viva (on vam deixar les motxilles). Observem sota un parabolt en una llastra llisa i tombada i més avall la primera reunió.  Continuem per la feixa fins poder baixar i retornar fins al punt més baix del mur.
1 h 10 min. Inici de la via.  Sota nostra havia una congesta de neu.
En el poble d'Aneto en la carretera que puja a la Vall d'Aran a mà dreta prenem una pista asfaltada d'uns 11 km. oberta per la construcció de la pressa de Llauset
Dificultat: D+  (pas de V)

Temps d'aproximació: 1 h 10 minuts.
Temps de descens: 1 hora Ràpel de 25 metres.
Grau d'exposició: Mig.

Via semiequipada.
Material: 8 cintes, bagues llargues i reunions. Recomanable dur també friends i tascons ja que la protecció és la mínima.
Roca: Granit. En la part inferior amb liquen. Algun tram herbós.
Orientació: Nord-est

Via oberta per: Jean Michel Arizon, Dani Martín, Lisi Roig i Luís Alfonso, a l'octubre del 2004.