AGULLA DEL SABARDÓ: VIA RUPI - GARRETA

L'agulla del Sabardó està a tocar del Puro de Camarasa, davant de la porta d'accés a la central hidroèlectrica de Camarasa. La veritat és que l'estètic Puro l'eclipsa. El Sabardó està una mica oblidat però a nivell d'escalada és molt entretingut. Fa dies vam pujar per la via normal. Ara l'atzar ha fet que hi tornés amb el Manolo Domingo que volia fer practiques de posar trastets ( i jo de treure'ls). La via puja per una marcada xemeneia i l'escalada és ben variada. Via de tall clàssic ideal per posar tascons i friends.
1ra tirada (V - 30 metres - 4 parabolts i un pitó): En una petita franja envoltats de vegetació veiem l'inici de la canal-fissura i tres parabolts. Si voleu fer practiques podeu posar "trastets" per assegurar millors aquest primer pas (V-). Sortim amb una mica de terreta  (pitó vell) i anem a la dreta fins un petit contrafort on continuem per la fissura.
2na tirada (IV+ - V - V+ - 3O metres - 4 parabolts). Escalem per la fissura (passa la corrent d'aire des de l'altre extrem per on puja la via Normal). En haver superat un arbust, damunt hi ha un parabolt, i trobem un pas un xic més exigent (V) que ens obliga a sortir per l'esquerra o, bé, fer oposició. Sortim al collet que separa la paret del Sabardó. Antigament es pujava entre la paret i l'agulla al cim d'aquesta (IV) però actualment es va per una variant per la dreta oberta per Jordi Marmolejo (V+). Des del cim de l'agulla es pot fer un salt de gegant i continuar per la paret (IV+)

- sense assegurances fixes - fins al cap de la paret (10 metres)
De fet baixant per la via Normal se'ns va encallar la corda en un arbre i per la Rupi-Garreta se'ns va bloquejar el nus dalt i vam tenir "sedriosos" problemes per recuperar la corda. En la guia Escalades en la Noguera de Jordi Marmolejo i Joan Escuer diuen de rapelar per la via Directa. Primer un de 15 m. i després un altre de 40 m. Si es vol fer el salt de gegant, sortir al cap de la paret i agafar a l'esquerra el camí que baixa al pont Penjat.

Aproximació: A Camarasa prenem la carretera C-13 en direcció nord. Als dos quilòmetres trobem el pont de l'Illa o del Pastor sobre el Segre. No cal travessar-lo sinó que prenen la carretera estreta en direcció a la Central de Camarasa (no hi ha cap cartell). Als dos quilòmetres, després de vorejar el riu, arribem a l'entrada de la Central, on hi ha un aparcament. Indret conegut com el Dispensari.

Accés: Prenem un senderó costerut que surt a la vora d'un plataner amb una marca de color verd. Als 2 minuts arribem al peu de l'agulla del Puro. Anem a la dreta. Poc després trobem un passamà que duu a la via Normal o a la JoPuMa del Puro. Pugem pel passamà i poc després deixem l'accés al Puro sinó que anem a la dreta fins arribar al peu de la via on veiem la canal-fissura. A la paret hi ha una fletxa amb un vell spit que indiquem la via. Si ens fixem veurem fins a tres parabolts per damunt. La foto de l'agulla està feta des de l'entrada a la central de Camarasa.
Dificultat: MD (pas de V+)
Temps de descens: 4  miuts. Ràpel de 15 i 40 metres.
Grau d'exposició: Mig.

Via semiequipada.
Material: Friends, tascons, cintes, alguna baga llarga i reunions.
Roca: Calcària. Via actualment poc repetida i hi està una mica bruta (herba).
Orientació: Oest. Matí ombra i a la tarda sol.

Via oberta per: X.Garreta i J M Rosell "Rupi" el 24 de març de 1984.