LOS TERCEROS TAMBIEN EXISTEN

Penya Rueba es troba davant per davant de Riglos i ofereix unes parets impressionants solcades per una munió de vies. Entre aquestes darrerament s'ha popularitzat una amb l'original nom de Los terceros tambíen existen. El nom deu de venir perquè moltes tirades són de tercer i que en les ressenyes habituals ja ni el posen (i si no és així pregunteu a J. Bernede i L. Royo que l'any 2005 gestar).
Té molta anomenada - per començar vam haver de fer cua - però crec que a partir del 5 llarg la roca disminueix de qualitat i com és un grau molt fàcil estem més pendents de quina pedra agafar, o no agafar, que de superar el grau. Ara és una bona ocasió per conèixer la zona.
Atenció està pendent d'una propera regulació de l'escalada pel tema de la nidificació de voltors i de trencalòs i sembla que només es podrà escalar alguns mesos.

1ra tirada: (IV – 30 metres – 9 assegurances) Al peu de la via trobem picat a la roca IIIE i ja veiem la ristra de parabolts i algun pont de roca amb cable. Pujada agradable. Portar casc perquè les cordades de dalt us poden tirar alguna pedra com ens va passar a nosaltres. Totes les reunions estan equipades amb anelles per rapelar menys la setena reunió.
2n tirada: (III+ - 25 metres – 6 assegurances). Continuem pujant per una placa tombada fins arribar a un balma.
3ra tirada: (V – 30 metres – 15 assegurances). Sortim per l'esquerra. La paret es posa dreta i anem progressant pel llarg més interessant de la via. Això si farcida de parabolts.
4ta tirada: (II – 25 metres – 4 assegurances). Tirada de transició que duu cap a un contrafort de roca de mala qualitat separat de la paret principal.
5na tirada: (IV- - 30 metres – 4 assegurances) Anem pujant per unes terrasses fàcils. No hi ha possibilitat de pèrdua en tota la via, només cal anar seguint els parabolts força generosos.
6na tirada: (II – 25 metres – 2 assegurances). Llarg de transició que ens duu al peu d'un contrafort que forma una mena d'agulla que esta separada de la paret principal.
7na tirada: (IV- - 25 metres – 6 assegurances). Posar atenció a la roca. Anem pujant pel terreny més ferm. La reunió no està equipada per rapelar.
8na tirada: (III+ - 30 metres – 5 assegurances). Continua la tònica anterior. A la reunió trobem una sirga.
9na tirada (II – 25 metres – 2 assegurances). Arribem al cap de l'agulla on hi ha la reunió que es fa sobre una savina). Davallem cap a un collet.
Per la dreta hi ha unes marques grogues que indiquen un baixador directe i un xic exposat – amb algun tram de cadena. La via no estava pensada per baixar per aquí així que escalem el mur oposat del collet.
10na tirada (III+ - 25 metres – 4 assegurances). Pugen per una placa ara amb roca bona. En acabar continuem caminant una cinquantena de metres fins trobar un altre mur.
11na tirada (III+ - 25 metres – 3 assegurances). Veiem dos parabolts i fem un flanqueig a la dreta fins sortir a un nivell superior i girar a l'esquerra, on trobem un pont de roca – i continuem cap a l'esquerra pràcticament caminant fins trobar un altre pont de roca on acabem l'escalada.

Amb corda de 60 metres es poden empalmar els llargs 1-2, 4-5 i 6-7. No es recomanar enllaçar els llargs 8-9 pel perill de la caiguda de pedres.

Anem a la dreta, per creuar una barrancada i sortir a la carena on trobem una gran fita. Anem seguint la carena cap avall. Aviat trobarem una línia de sirga d'acer que ens acompanyarà bona estona. Passem per la vora de l'agulla Varela, que també podem pujar amb una sirga i amb una visió sobre Riglos impressionant – continuem per les sirgues fins a la base de la paret que voregem anant a mà dreta i passant per sota de la via i seguint el camí d'anada (1 h 15 min.).
Atenció: Veure descens a Dos diablos en el corazon molt més interessant.
A la sortida de Murillo de Gallego, en direcció a Navarra, pugem per una carretera per les afores del poble fins arribar a la part alta de la localitat on prenem un camí de terra a la dreta. Passem una bassa de subministrament d'aigua a Murillo. En un marcat eixamplament de la pista aparquem. Per la dreta una fita ens indica un camí carreter que surt a mà dreta. Tot abans de creuar un barranc. Pista apta amb vehicles normals si no hi ha fang.

Prenem un camí carreter que surt a mà dreta – fita. Als pocs metres abandonem el camí carreter i agafem un sender que surt a l'esquerra i ens encarem a la paret. La via comença sobre una llengua de vegetació i terra que s'enlaira en el punt més alt. Ens caldrà deixar en aquest punt el camí i prendre un trencall que surt a l'esquerra.
A peu de via veurem picat a la roca el nom de la via: IIIE després de caminar 25 minuts.

Dificultat: AD+ (amb un tram de V)
Temps de descens: 1 h 15 min.
Grau d'exposició: Molt baix.
Material: 15 cintes exprés i reunions.
Roca: Conglomerada. A la primera part és de qualitat però a partir de la meitat és poc estable, malgrat la carrera feta de cordades que hi pugen.

Orientació: Sud. Evitar els mesos de calor.
Atenció que s'està regulant l'escalada al sector.

Via oberta per J. Benede i L. Royo l'any 2005.

1. Bona fitxa, cada dia afines més els detalls, sobretot agraït el de la possibilitat d'empalmar llargs, que pel que sembla és una bona opció per no estars'he tantes hores a la paret. Felicitats!!!

2. Que bé que us ho vareu passar, "bandidos"
    LO SERGI

1. Pues SI, no tant per la roca sinó per l'ambientillo. Faltava el Gall Major. Ei!!! que el jovent van anar a un altra via que picava més.

3. Gràcies. Encara que nosaltres no vam empalmar (ja voldria ja) però ho posava en una ressenya que vaig trobar...A veure si ens veiem...