CATEFER: CAtalunya TErra FERma

L'abril de 1972 Eduard Ribes i Jordi Vidal van pujar per una fisura  que hi ha a l'extrem dret de la paret de la Formiguera. A la via li van posar el curiós nom de CATEFER, finalment hem descobert el que volia dir ... CATALUNYA TERRA FERMA, en aquell any  que Franco signava penes de mort no es podia anar dient les coses pel seu nom i ells van escriure en clau els seus desitjos nacionalistes. Per ser precisos ells van pujar per la fisura que hi ha més a la dreta amb uns primers metres comuns. Es va equipar amb burils el diedre de l'esquerra i es va popularitzar com a CATEFER - que originàriament estava a la dreta - posteriorment - crec que l'Albert Cortés - la va equipar amb parabolts.
Ens situem a a l'extrem de la paret a buscar un marcat diedre. A la dreta queda un altre però no està protegida - per on pujava la via original - i per l'esquerra puja  la Verd Glaç que no entra a la fisura. Més a l'esquerra va la nova via Miguel Angel Garcia

Primer llarg: V/V+ - 22 metres - 6 parabolts. El primer pas és molt atlètic i cal emprar-se de valent (V+). Hi ha un antic buril que ens delata que antigament aquest pas es feia en artificial (amb un cordinovo una xapa recuperable i un estrep us podeu estalviar una bona tibada de braços).
Continuem per dins la fissura que es ben dreta on la dificultat no davalla gaire (V). Passos molt tècnics.Es fa la reunió darrera d'un arbust.
Segon llarg: IV+/V - 15 metres - 3 parabolts. Els primers metres són de bon passar (IV+) fins sortir a un collet al peu de l'una mena agulleta. Pugem per un mur d'uns 3 metres amunt (V)- alguns van per l'esquerra per l'aresta -  i sortim a la cresta per on remuntem sense cap altra dificultat que parar compte amb la roca que fins aquí és magnífica.
Descens: A l'esquerra trobem el rapel amb anelles de la Verd Glaç per on baixem (30 metres justos). També es pot rapelar de la primera reunió.
Aproximació: A uns 300 metres a la sortida de Sant Llorenç de Montgai cap a Camarasa veiem a l'esquerra el restaurant de l'Isard i immediatament  surt pel costat una pista que seguim uns metres fins arribar a l'aparcament de la Formiguera.
Davant ja veiem el perfil de la Catafer. Anem per un caminoi pel barranc. Als pocs metres deixem el camí principal i creuem el barranc. De sobte ens ve una forta pujada pel talús de la via del tren. En arribar dalt, no el travessem sinó que anem cap a l'extrem de la paret (senderó amb fites). En 12 minuts estem sota el diedre.

Dificultat: V (amb passos de V+)
Temps d'escalada: 50 minuts.
Tipus de roca: Calcària de qualitat.
Material: Corda 60 metres, 6 cintes.
Via oberta perEduard Ribes i Jordi Vidal del CEL el 30 d'abril de 1972

1. vei que anem forts de grau, enhorabona!!!!!!

2. La veritat és que aquí vaig anar una mica justet. Menys mal que tinc bons companys que em saben "hechar un capote"... tinguès tan bones companyes...