CRESTA NORD-EST DEL GRA DE FAJOL

El Gra de Fajol és una muntanya destacada del cercle d’Ulldeter, el bressol d’un dels principals rius de Catalunya. La seva preeminència ve donada per ubicat en l’extrem del circ. La mirada de l’excursionista queda atreta per aquesta modesta elevació. La resta de muntanyes dels contorns presenten una silueta arrodonida metre que el Gra de Fajol és més agrest.

Pel vessant nord-est puja el que hem denominat la cresta del Gra de Fajol, encara que pròpiament no és pas una cresta sinó el trencament d’un coster que sembla que s’esbalci per l’esquerra mentre que per la dreta no hi ha pràcticament desnivell.
No cerqueu una escalada exigent, podeu pujar sense peus de gat, i si sou un xic esbojarrats podeu deixar-vos el material d’escalada ja que els passos no són gaire continuats. Resulta ideal per anar amb companys/es no gaire avesats a grimpar per l’alta muntanya. Les màximes dificultats que no passaran mai de III + estan al trencant de l’esquerra. Uns metres més a la dreta podeu anar caminant. Hi ha força llocs que es pot anar a l’ensemble.

Observem que abans de la cresta o esperó hi ha un cingle a la base vers el qual ens dirigim quan esdevé menys pendent hi pugem. Uns metres més a la dreta podem pujar caminant. Anem pujant per la roca sense gaire dificultats (II – 80 metres).
10 min. Arribem a l’inici de la cresta on destaca unes taques de roca blanquinosa. La paret és poc pendent i podem pujar força estona a 4 grapes per les plaques tombades. Hem d’anar el màxim que puguem a l’esquerra per trobar fruit de la sensació de grimpar cercant algun pas exigent (II+ - 100 metres). La roca és en tot moment excepcionalment bona.
35 min. Superem pel costat dret una agulla i arribem a un bretxa. Els passos més exigents venen ara i cal encordar-se. Hem de dur algunes bagues llargues i tascons. Trobem un clau a la carena (III – 30 metres). La via continua pujant per la carena on hi ha alguns blocs que podem contornejar sempre per l’esquerra cercant la màxima dificultat.
50 min. La cresta perd verticalitat i anem caminant i superant roques que formen una cresta pràcticament plana. Trobem dues plaques en record de muntanyencs.
1 h 10 min. Cim del Gra de Fajol (2709 m.). amb una destaca visió sobre el pic de Bastiments en la capçalera de la vall d’Ulldeter, el pic de la Dona i el pic de l’Infern en la vall de Freser. Ens trobem en l’extrem de llevant del Pirineu pròpiament ja que a partir d’aquí, excepció feta del Canigó, és la darrera muntanya amb característiques d’alta muntanya.
Descripció de l’accés:
Hem de prendre la carretera a l’estació d’esquí de Vallter. Arribem a la base de l’estació i la carretera traça un seguit de revolts en ziga-zaga. En el darrer (el setè) hi ha l’aparcament que puja al refugi d’Ulldeter.

Des de l’aparcament (2095 m.) prenem un sender que puja al refugi d’Ulldeter (cartell) que coincideix amb el GR. 11 o senda pirinenca que enllaça el mar Cantàbric amb el Mediterrani travessant longitudinalment els Pirineus.
15 min Refugi d’Ulldeter (2220 m.) del Centre Excursionista de Catalunya. Telèfon de contacte: 972 192 004/ 972 597 298. Email:refugi@ulldeter.net. Web: http://www.ulldeter.net 51 places. Des d’aquí aguaitem detalladament la cresta – esperó que ascendeix al Gra de Fajol.
Sortim del refugi pel camí al santuari de Núria del GR-11 pel coll de la Marrana.
20 min. Davant nostre trobem una pista d’esquí a la dreta. Agafem un corriol que va per l’esquerra per una rasa. Arribem a una esplanada i anem a cercar un cingle que en barra el pas a la cresta.
25 min. Ens situem en la base de la paret i iniciem la grimpada (2360 m.)

Baixem pel vessant oposat tot resseguint un sender ben fresat que ens duu al coll de la Marrana (2529 m. – 20 minuts). Descendim vers la dreta.
En el pla de sota de la collada podem abandonar el GR i anar a la dreta per localitzar les restes de l’antic refugi d’Ulldeter i les properes fonts del Ter. Tornem al camí principal (caldrà afegir 10 minuts) i passem per davant del refugi nou d’Ulldeter.
1 h 10 minuts Aparcament (2095 m.).

Comarca: Ripollès
Dificultat: Bastant difícil (III).
Temps d'escalada: 1 hora 10 minuts.
Temps de descens: 1 h 10 minuts.
Material: corda de 50 metres, bagues llargues i tascons.
Època recomanable: Estiu.
Tipus de roca: Gneis molt bo.