INTEGRAL A LA SERRA DE LES CANALS

Molts us preguntareu on està el pic de les 3 Creus i la serra de les Canals. Si es així ja estic content de fer-vos pensar i adonar-nos que poc coneguem les nostres muntanyes.
De ben segur que l’heu vist. Quan aneu cap a Andorra, abans de la presa d’Oliana hi ha un estret. A l’esquerra (ponent) hi ha les roques de Riambau i l’ermita de Castellebre (avui us perdono la llegenda). Doncs, a la dreta hi ha la serra de les Canals.

Com arribar-hi?
Nosaltres vam arribar a l’ermita i castell de Sant Andreu agafant un trencall en el km 143,1 de la C-14, on hi ha un cartell. Des d’allí vam aguaitar atentament una marcada canal del davant.
Vam decidir pujar per la canal per anar a buscar la carena, a la dreta del roc de les Hores on hi ha una pilona de la llum. Cal no pujar al dret sinó cercar el millor pas. Vam fer una mena de Z gegant. Si sabeu cercar el pas cap problema. El camí més directe no sempre arriba abans.
30 min. Collada del roc de les Hores (677 m.) al peu d’una pilona de la llum. A l’altre costat hi ha l’embassament d’Oliana.
Continuem per la carena cap a llevant. En un primer moment es ampla però poc a poc es va estrenyent. Al sud el tall és impressionant.

47 min. Arribem a una bretxa i cal muntar un petit ràpel de 5 metres que instal•lem en una sabina ben oportuna.
58 min. Assolim un turó secundari (828 m.) en descendir-lo la cresta es fa uns metres vertical i cal anar amb compte. Hi ha algun tram aerí. Trobem instal•lacions d’alguna via d’escalada.
1 h 05 min. Pas clau de la integral. Un petit mur ens barra el pas al cimal que tenim davant nostre. En l’indret més vertical hi ha una corda posada que ens permet superar la barrera sense gaire compromís. Comprovar l’estat de la corda fixa.

1 h 07 min. Coronem el cim del Tossal de les 3 Creus (854 m.), punt més enlairat de la serra de les Canals. Trobem una gran creu de ferro muntada en peces l’any 1962 i un llibre de registre on veiem que tothom puja per l’altre vessant. Des d’aquí dalt contemplem la plana d’Oliana i la serra de Sant Honorat i la roca del Corb l’altre vessant del riu. I al nord la serra d’Aubenç i el Port del Comte. Seguir la cresta de forma integral és impossible ja que resta tallada i caldria muntar un ràpel de 20 metres. Es preferible baixar cap al nord, entre boixos, tot intuint un carrerany esborradís que s’encara per una carena secundària.
1 h 14 min. Una fita (779 m.) ens indica que hem d’abandonar l’esquenall i tirar per un grau a la dreta que ens duu a una feixa que ens permet situar-nos al peu de la carena principal, que resta damunt nostre, i vorejar el ressalt esmentat. Tornem a anar per la carena principal per un senderó ben fressat.
1 h 32 min. Cim secundari (764 m.). El senderó marxa per l’esquerra abandonant la carena per anar a buscar la pista de l’esquerra. Nosaltres preferim continuar la cresta que encara té algun tram aeri.
1 h 45 min. Arribem a Roca Plana, sobre el Portell, la cresta queda tallada i desgrimpem uns metres fins a un coll i anem a la dreta, entre bosc, a cercar la pista principal. Podem agafar un camí vell, ple d’arbres caiguts però cal tenir present que va molt a la dreta i baixar a la pista esdevé un xic complicat.
Un cop a la pista l’anem seguint al peu de la muralla que hem trescat a l’anada. Sortim al camí asfaltat per on hem arribat a l’ermita de Sant Andreu.
2 h 40 min. Ermita de Sant Andreu (547 m.) on hem iniciat el recorregut.

COMARCA: ALT URGELL – OLIANA
DIFICULTAT: Passos de II. Un ràpel de 5 metres, pas habilitat amb una corda i trescar per una aresta estreta i aèria. Atenció amb els còdols.
MATERIAL: Cordino de 20 metres, arnés i material per rapelar.
Per veure més imatges i una mica de música:

1. Felicitats per l'activitat. La primera foto és preciosa. Salut

2. Hola, leyendo tu piada, me he preguntado.? y te pregunto a ti..dices que pasas por varias instalaciones de vias de escalada,( Sol de Mitjanit..Pawnee Fiction,..)estas vias segun las reseñas hay que rapelarlas, tu crees que se puede bajar de ellas andando(personalmente me gusta mas) si a es asi, mejor por la derecha(a la cruz) o la izquierda de la pared..y cuanto tiempo se tardaria en llegar al coche dejandolo para empezar la escalada,,menuda parrafada te he puesto, gracias por tu blog..y tus piadas..
    un saludo
    Alfredo(GEAMM)

3. Hola Alfredo:
    Si sales a la izquierda (mirando a la paret) de la cruz bajaràs andando sin muchos problemas por la cresta - aunque tendrás que grimpar el rapel -. La vuelta és larga, mejor bajar rapelando, però posible, y eso que a mi tambien me gusta màs bajar andando que rapelando. El descenso es hacia el sur (la misma que escalando). Si sales a la derecha de la cruz - no creo que por allí suban vias - puedes bajar andano hasta el collado por donde pasa la carretera. Ja ves de la cruz a l'ermita de bajada una hora y media...
    (no sé si he resuelto tus dudas)

4. Muchas gracias por contestarme..intentare bajar por la izquierda de la pared, esperare a la primavera que los dias son mas largos y asi si no lo veo claro..siempre tengo los rapeles(que tambien se tarda los suyo),
    un saludo
    Alfredo

5. Hola, soy Alfredo, este sabado hicimos la via Pawnee Fiction, y bajamos andando por la derecha de la pared(hacia la cruz) carenando y cresteando..muy bonita la bajada, pero ojito donde pisamos y la cuerda atada a la sabina antes de la cruz,,.tela.Con tu piada no tubimos ninguna perdida en la bajada..perfecto, tardamos un poco mas de hora y media, en llegar al coche que estaba aparcado enfrente de la via,(10mi), yo recomiendo si vamos con tiempo, bajar andando, si no rapelar la via..un saludo y gracias por tu piada,