ENDINSAR-SE AL PEDRAFORCA: LES COVES DELS TALIBANS

L'escalada de les coves dels Talibans esdevé una curiositat singular en les muntanyes de casa nostra. Tot caminant per la impressionant cinglera del Pollegó Inferior ens endinsem per dues petites balmes que ens permeten arribar a la Feixa Ampla – solcada de vies de dificultat superior – i tot pujant per la cadena de la Gran Diagonal coronar el Pollegó Inferior que resta molts cops en un discret segon terme en comparació del seu germà gran. La tornada la farem per la mateix Feixa Alta després de descendir per la feixuga Costa del Dou.
No és una escalada de dificultat ja que els passos estan protegits per una corda fixa (de la que no caldria fiar-se'n gaire). És una excursió recomanable per excursionistes que els hi agrada buscar curiositats, racons amagats i allunyats de la massificació. Encara que les Coves dels Talibans acabaran essent un indret concorregut, especialment quan es canvi la corda per una cadena.

DESCRIPCIÓ DE L'ESCALADA:
Ens situem sota la canal que puja a la primera cova dels Talibans. És una obertura molt evident que s'observa des de qualsevol panoràmica de la paret sud del Pedraforca. Es troba en una mena de franja rocosa que es troba per damunt del Roger i abans del triangle cimal.

1ra tirada (30 m. - II sup) Pugem per l'esquerra de la canal fins al peu de l'obertura. Instal·lem la reunió en un parabolt de la corda fixa i podem posar un tascó mitjà.

2na tirada (25 m. - IV): Ens endinsem dins de la primera balma. De fet es tracta d'un gran pont de roca. La paret esdevé més llisa, com polida i cal fer un flanqueig amb cura per anar a buscar la sortida del pont de roca. Es tracta de l'únic pas compromès. La corda fixa ens pot ajudar però cal tenir present el seu estat de conservació. Aprofitem algun parabolt de la corda fixa per posar alguna assegurança. La reunió la muntem també en un parabolt i un tascó mitjà.
3ra tirada (10 m.- II sup.) Anem a l'esquerra per anar a buscar una canal evident. Poc després anem a l'ensemble pujant per l'esmentada canal.

En un bloc trobem una baga. En acabar-se la canal anem a la dreta per un flanqueig un xic exposat en anar per damunt d'herba. Cal aprofitar els boixos per protegir la marxa, tot biaxant una mica. Arribem a una canal situada més a la dreta on veiem la nova obertura de la segona cova dels Talibans. És impressionant. Farà uns 10 per 6 metres de boca. Té una llargada d'uns 50 metres.
4ta tirada (30 m – II): Instal·lem la reunió aprofitant un bloc. La pujada no presenta cap dificultat, no cal dur llum artificial per progressar. Arribem a un ressalt on podem posar un tascó mitjà. Al final trobem un altre bloc on instal·lem la darrera reunió.
Uns metres damunt nostre veiem un ramal que tira a l'esquerra amb un parabolt i una baga. Segons sembla correspon a un pas de V+ ja que la sortida més evident és a la dreta que ens duu a la Feixa Alta que travessa tota la paret sud del Pedraforca.
APROXIMACIÓ:
Prenem la carretera de Saldes a Gósol. Poc després de passar el primer poble trobem el trencall a la dreta que duu al Mirador de Gresolet i al refugi Estasen (cartell indicatiu) i que seguim.
Després de passar dos marcat revolts trobem una pista que surt a l'esquerra amb una esplanada per aparcar (1,8 km.) des del trencall.

DESCRIPCIÓ DE L'ACCÉS:
Prenem la pista (1350 m.) de l'esquerra (transitable en tot terreny).

10 min. Arribem a un dipòsit. Davant nostre tenim el gegantí triangle del Pollegó Inferior. Allunyats de la paret (per exemple el coll de la Trapa en la carretera a Gósol) ens podem adonar que la cinglera ofereix com a tres nivells. La part inferior correspon al sector del Roget i té un característic color roig, més a munt hi ha un sòcol intermig superat per la Feixa Alta i damunt les parets superiors del Pollegó Inferior. La primera de les coves dels Talibans es troba en aquest sòcol intermig i es visible de ben lluny. La segona també es pot veure però és menys evident (a la dreta i més amunt). Aquesta visió panoràmica ens ajudarà a orientar-nos en la nostra progressió que no arriba a ser tampoc gaire difícil.
Situats en el dipòsit podem triar dues alternatives: Seguir la pista i prendre un ramal a la dreta, o bé aventurar-nos a enfilar-los per les antigues feixes de les extraccions de carbó a cel obert que havia hagut i que cada cop són menys evidents (prenem aquesta segona alternativa més ràpida).
17 min Sortim a un camí carreter que seguim per la dreta (per on arriba la primera proposta).

19 min. Arribem a un monòlit de pedra que recorda una festa de l’arbre que va repoblar aquest verals de les antigues mines a cel obert. Des d’aquest indret prenem un camí carreter que es decanta cap al nord. Deixem una bassa a l’esquerra.
24 min. S’acaba el camí carreter i prenem un sender poc definit amb nombroses fites i alguna marca de pintura ataronjada. Davant tenim la canal del Ninot a l’esquerra de la paret per on pujarem. El senderó té una tendència a la dreta cap a les vies del Roget.
29 min. Abandonem el carrerany més trillat cap al Roget i agafem una bifurcació a la dreta que marxa cap al centre de la canal.
40 min. Passem per l’indret més estret de la canal. El camí tendeix a pujar pel centre d’una feixuga tartera. Cal posar cura en el seguiment de les vites i evitar els paratges amb excessiva vegetació (formada principalment per boixos i algun molest esbarzer). Uns pals ens poden ajudar a progressar pel pedruscall bellugadís.
Passem per la dreta d0un gran bloc però la tendència és anar pel mig. Tot pujant ja podem observar la cova inferior.
1 h. Abandonem la mantinguda canal del Ninot (aprox. 1810 m.) i ens decantem a la dreta anant a buscar una feixa desdibuixada recorreguda per tarteres i boixegueres per on ens movem cercant el millor pas.
1 h 17 min. Arribem al peu de la canal per pujar a la cova de sota dels Talibans.
DESCENS:
Sortim a la Feixa Alta (1988 m.) i tirem a l’esquerra tot observant la superba paret superior del Pollegó inferior. Per la gran Gran Diagonal podem sortir a coronar el cim aprofitant una cadena que ens facilita la progressió i després superar una canal amb un pas de III inf. El descens es pot fer per la Costa del Dou (caldrà afegir 1 h 30 min al recorregut).
Anem seguint un corriol que travessa la Feixa Alta cap a ponent.
15 min. Arribem a una tartera per on baixa un primer tarter però es preferible continuar a buscar la següent tartera per on baixa el camí del Prat de Reo (20 min) que seguim en sentit descendent.
Deixem a l’esquerra una font. Cal anar amb compte en no perdre el corriol que s’amaga entre els boixos.

35 min. Abandonem el camí al Prat de Reo i anem a buscar la canal del Ninot que es a tocar i ben a prop d’on l’hem abandonat per anar a la cova dels Talibans. Anem desfent el camí de l’anada entre tarteres.
1 h 15 min. Carretera (1350 m.) al mirador del Gresolet i al refugi Estasen on hem iniciat la travessa.

1. Realment és una ruta bonica i original, tot i que veig que us vau saltar el tram més intereesant de l'escalada...., i el més rebvuscat, també!

2. vaja se'ns gira feina....