EL CASTELLOT DE MOROR

SOM TONTOS DE PORTAR ELS PEUS DE GATS QUAN ANIRÍEM MILLOR AMB LES BOTES
El Castellot és una mole que destaca des del barranc del Bosc al Montsec. Segurament en l'antiguetat ja fou pujat. Vam trobar unes escales repicades en la roca . El Castellot de Moror té una atracció mística entre la gent de Moror. Diuen que un padrí que havia emigrat a Argentina es va entestar en pujar al Castellot. Un dia es va perdre, després de buscar-lo, el van trobar. Venia de pujar-hi. Tenia 83 anys el xavalet. Tampoc sabem qui van ser els primers escaladors del segle XX que hi van pujar. Podria ser que fossin espeleòlegs cercant coves. Hem seguit la mateixa via. Hem trobat algun clau i cintes molt velles. Els germans Ullastres van pujar per una via que passa per damunt d'un arc de roca que treu el singlot només de veure'l (6a). De totes formes no perdeu ocasió de voltar el Castellot i anar-lo a veure.
Des de Moror cal prendre el camí a Sant Martí de les Tombetes, indret molt interessant ple de tombes antropomorfiques d'un antic poblat medieval. Bastit aquí per protegir-se dels costants atacs.
Des del coll seguim una cresta molt agradable amb passos de III sup. No trobem res per fer les reunions. Sabines i algun bloc de pedra.
En arribar al peu del Castellot trobem dos paravolts que indiquen la reunió per fer un flanqueig a l'esquerra. No és difícil però si exposat. Hi un clau del temps de Maria Castanya i alguna baga que ens ajuden a superar aquest tram amb terreta (millor amb botes de sola dura que amb peus de gat). Té uns 15 metres. El darrer pas és dels que posen els ... de corbata però la dificultat no arriba a III. Fem la reunió en una alzina.
Pugem per una canal, de terra. Dalt cal fer una mica
d'encastament per super un bloc més exigent (IV) on no es pot posar res per assegurar.
La baixada és fa des del punt més alt (896 m) amb un rapel de 20 metres sobre una sabina. Hi ha bagues velles amb una anella.
A mitja cresta hi ha una instal·lació que ens permet baixar cap a ponent per un rapel poc pendent (15 metres). Cal baixar per un bosc túpit que ens evoca les caminades assalvatjades pel Montsec fins arribar al collet on hem iniciat ascensió i prendre el camí de descens. Com som de pau vam estar unes 3 hores grimpant.Material: corda de 60 metres, força bagues, algun tascó i algun friend petit i mitjà per la cresta inicial que està totalment desequipada.
Descripció detallada de l'aproximació:
A la sortida de Moror (835 m) en direcció a Sant Esteve de la Sarga, tot just abans del rètol d’entrada al poble prenem un camí carreter que davalla cap al fons del barranc, al sud.
18 min Pal indicador. La pista baixa als Trullets i pel coll de la Cova de Sant Miquel, baixa a Cellers Anem per la dreta (ponent).
25 min Trencall a l’esquerra que davalla al fons del barranc de Moror.
32 min Cruïlla. Bifurcació a la dreta per on puja el camí a la font de la Bessa. Continuem recte.
Creuem el barranc.
Prosseguim la pista que s’enfila per la Llau dels Homes Morts.
50 min Trencall a l’esquerra on s’inicia un camí que s’ha obert expressament per poder visitar l’ermitatge de Sant Martí de les Tombetes. És un camí prou ample. Un bloc de pedra tanca el pas de vehicles. Més endavant el sender s’estreny. Anem passar per algun pont de fusta.
1 h 02 min Cruïlla. Per l’esquerra hi ha el camí accés a Sant Martí. Era un poblat de l’alta edat mitjana. Ocupava un penyal envoltat de cingles. L’únic accés còmode és per la llarga carena per on hem arribat. En el seu extrem més a ponent hi ha restes d’una muralla que protegia el pas, hi ha algun indret amb escales picades en la roca. En el punt més alt trobem les tombes a la roca. En el vessant meridional es poden veure vestigis de les cases del poblat. Retornem a la cruïlla i baixem el barranc oposat per un camí prou evident.
1 h 20 min Arribem al fons del barranc. Anem fent giragonses fins sortir a una carena d’un contrafort secundari. Hi ha un camí que s'enfila per la dreta però nosaltres tornem a baixar a un barranc. 1 h 36 min Fons del segon barranc. Tornem a pujar. 1 h 45 min Collet al peu del Castellot (869 m).
Si voleu a la tornada en el primer revolt a la dreta podeu abandonar la pista per baixar al barranc i pujar per l'antic camí empedrat que duia a un molí i que surt a la pista que puja a Moror.